Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Amit a Vitaminokról tudni érdemes

A Vitaminok ( Vita – amino = az élethez szükséges) olyan tápanyagok, melyek elengedhetetlenül szükségesek az élő szervezet működéséhez. A szervezet energiaátalakító folyamatainak a katalizátorai, és az anyagcsere folyamatok nélkülözhetetlen szereplői

Az élőszervezet csak bizonyos vitaminokat képes előállítani. A többségüket csak táplálkozás során tudjuk a szervezetbe juttatni. Így kiemelten fontos odafigyelni a vitaminban gazdag takarmányozásra.

A vitaminok olyan reakciók működtetését segítik elő, amelyben más tápanyagok feldolgozásából eredően szabadul fel energia, valamint különböző – a szervezet fejlődéséhez vagy regenerációjához szükséges – vegyület.

 

Vitaminhiány

Ha huzamosabb ideig a szervezet nem kap elegendő vitamint, vagy egyáltalán jut valamilyen vitaminhoz, vitamin hiány lép fel. Ekkor az adott vitamin által szabályozott folyamat lelassul, vagy le is áll. Ha tartósan a szükségesnél kevesebb vitamin ásványi anyag vagy nyomelem, jut a szervezetbe, felborul annak belsőegyensúlya, és különböző betegségek lépnek fel.

Az ilyen hiány betegségek tipikus tünetei: Levertség, fáradékonyság, Töredezett és fénytelen tollazat, töredezett körmök, csökkent fizikai teljesítmény, vagy az állóképesség csökkenése miatti

gyakoribb megbetegedések.

Amiről a gyógyszer gyártók nem beszélnek:

Bizonyított tény, hogy a szintetizált vitaminok ugyan a bajban segítenek. Betegségek, hiánybetegségek, túlzott fizikai igénybevétel stb. De túl gyakori vagy folyamatos használatuk nem csak nem egészséges, illetve káros de az életet is megrövidítik. Mára már élég tapasztalattal rendelkezik ezen tény megállapításához az orvos tudomány.

Épen ezért kell különösen odafigyelni a helyes és okszerű takarmányozásra.

 

A vitaminoknak alapvetően két fajtája ismert:

Zsírban oldódó vitaminok, Hosszabb időre képesek raktározódni a szervezetben. Elsősorban az állati zsírokban növényi olajokban találhatók.

Zsírban oldódó vitaminok? A, D, E, K, – vitaminok.

Vízben oldódó vitaminok: A szervezet nem tudja tárolni, ezért sokkal gyakrabban kell pótolni őket.

Vízben oldódó vitaminok: B- vitamin csoport C-vitaminok, Folsav.

A vízben oldódó vitaminok a gyümölcsökben zöldségekben és magvakban találhatók meg.

 

Amit az ásványi anyagokról tudni érdemes:

Az ásványi anyagok a szervezet 4 −5% át teszik ki. Létfontóságukat jellemzi, hogy ásványi anyagokat a szervezet nemképes előállítani. Azokat kívülről kell bevinni a szervezetbe táplálkozás útján. Ásványi anyagok nélkül a vitaminok jótékony hatása sem érvényesül Ha az ásványi anyagok nincsenek jelen a vitaminok nem képesek működni, a szervezet nem tudja beépíteni őket.

Az ásványi anyagok megfelelő mennyisége és aránya elengedhetetlen a szervezet zavartalan

működéséhez. Ezt a mennyiséget a kor, a nem, az egészségi állapot, és a fizikai terhelés határozza meg.

Legfontosabb Ásványi anyagok: Kalcium, cink, foszfor, fluor, réz. Mangán, kálium vas, szelén, magnézium.

Zsírban oldódó vitaminok

 

Vitamin neve.

Mire jó.

Miben található.

A – Vitamin ( retinol)

Fontos szerepet játszik a látás folyamatában. A csontok egészséges fejlődésében. A testszövetek fejlődésében, ill. az egészséges bőr és nyálkahártya megőrzésében. Szerepet játszik az immunreakciókban, segítve a baktériumok vírusok és élősködők okozta fertőzések leküzdését.

Sárgarépa, spenót, brokkoli, sütőtök, kajszi barack, sárga dinnye, paprika, gabona csírák, kukorica, tej, tejtermékek.

D -vitamin (calciferol)

Fontos szerepet játszik a kalcium és foszfor felszívódásában, a csontokba való beépülésében

Zöld főzelék növények, növényi olajok, vaj, gomba, máj, tojás, tej és tejtermékek.

E- vitamin (tocopherol)

i Antioxidáns hatása révén segíti a szervezetben felgyülemlett, káros hatású szabad gyökök kiürülését és lassítja az öregedést. Hozzájárul a bőr, a hormonok és a máj megfelelő működéséhez.

Növényi olajok, napraforgó- búzacsíra-tökmag- olíva- kukoricaolaj, zöld növények, hús, máj, tej, tojás.

K – vitamin

A zöld növények és a baktériumok szintetizálják. Szükséges a véralvadáshoz, és elősegíti a májméregtelenítő funkcióját.

Gyümölcsök, zöld leveles növények, Főzelék félék, káposzta, brokkoli, spenót, tej tejtermékek,

 

 

Vízben oldódó vitaminok

 

Vitamin neve.

Mi a szerepe.

Miben található.

B1 – vitamin ( thianin)

Főleg a szénhidrát anyagcserében játszik szerepet, és hozzájárul az idegrendszer energiaellátásához.

Gabona félék, gabona csírák, Hüvelyesek, dió és mogyoró félék, tej. tojás, fokhagyma, húsfélék, élesztő

B 2 – Vitamin (riboflavin)

Fontos szerepe van az aminosavak ( a fehérjék építőelemei) és a zsírsavak lebontásában, az emésztőrendszer működésében, és az izmok növekedésében, valamint az oxidatív funkciókban és a méregtelenítésben.

Tej, tejtermékek, élesztő, diófélék, tojás gabonafélék.

B 3 vitamin ( niacin)

Szükséges a szervezet kémiai reakcióihoz, részt vesz a szénhidrát, fehérje és a zsíranyagcsere folyamataiban.

Gabona félék, tojás, élesztő, hüvelyesek, zöldségfélék, mogyoró, lencse.

B 6 Vitamin ( pyridoxin)

Legfontosabb szerepe a fehérjék átalakításában van, részt vesz az anyagcsere folyamatokban, az idegrendszer és az izmok működésében.

Élesztő, tojás, zöldségfélék, rizs gabonafélék, búza csíra, tej, fokhagyma.

Folsav ( B 9 – vitamin)

Elsősorban az embrionális fejlődésben van szerepe, Hozzájárul továbbá a fehér és vörös vérsejtek képzéséhez, a szív és érrendszer egészségének megőrzéséhez.

Sárgarépa, bab félék, spenót,

B 12 – vitamin

Szükséges a fehérje és szénhidrát anyagcseréhez, a vörösvérsejtek képzéséhez, és a hemoglobin szintéziséhez, továbbá étvágy javító hatása van.

Csak állati eredetű élelmiszerekben, valamint tejben és tejtermékekben található.

C- vitamin

Hozzájárul az immunrendszer működéséhez, ezáltal a betegségek elleni védekezéshez, és segíti a táplálékkal bevitt vas felszívódását.

Zöldség félék, gyümölcsök, citrus félék.

H – vitamin (biotin)

Fontos szerepe van az anyagcsere folyamatokban

Máj, vese, Tojássárgája, élesztő, dió és mogyoró félék.

 

Ásványi anyagok:

 

Ásványi anyag neve

Mire jó.

Miben található.

Kalcium

Elsődleges szerepe a csontképzésben és annak fenntartásában van, valamint a tojás képzésnél is nélkülözhetetlen. De szerepe van az izomrendszer, az idegrendszer, és az enzimek működésében is.

Tej tejtermékek, gritt.

Magnézium.

A magnézium hozzájárul az ideg – és izomrendszer működéséhez. Részt vesz a fehérje zsír és szénhidrát anyag cseréjében, a csontok felépítésében, Illetve a szív és érrendszer működtetésében.

Zöldségek, gabona félék, hüvelyesek, gyümölcsök, tejtermékek, hal.

Cink

A cink elsődleges szerepe az inzulin termelésben és a vércukor szintszabályozásában van. Részt vesz továbbá a szénhidrát, fehérje, zsír és nukleinsav anyagcserében a növekedésben, és a bőr a tollazat és körmök egészségének megőrzésében, Segíti a hámosodást és a sebgyógyulást.

Húsok máj hüvelyesek, tojás.

Vas

A vas legfontosabb szerepe az oxigén és a széndioxid szálítása. Csökkent vasbevitel esetén a szervezet a saját raktáraiból használja fel. Ám ennek kiürülése esetén csökken a vér hemoglobin tartalma, aminek a következménye a vérszegénység. Ami négyfokú állóképesség vesztéssel jár.

Hús máj egyéb belsőségek.

Foszfor

A foszfor a második legnagyobb mennyiségű ásványi anyag a szervezetben. A kalciumhoz hasonlóan vesz részt a szervezet működésében. Szerepe van a csontépítésben, az idegrendszer működésében, a fehérje, szénhidrát, és zsír anyagcserében.

Szinte minden takarmányban jelen van így hiányával nem igen kell számolni.

Jód

A jód a pajzsmirigy hormonok egyik alkotója, részt vesz az anyagcsere szabályozásában, az idegrendszer működésében, és szerepe van a káros sugárzások kivédésében.

Tengeri só jódozott só.

Kálium.

A kálium a nátriummal együtt részt vesz az ingerületi folyamatokban, így az ideg és izomműködésben, A sav bázis egyensúly és a folyadékháztartás fenntartásában, és a sejtek energia ellátásában.

Minden élelmiszerben megtalálható. Általában az állati eredetűekben a nátrium míg a növényi eredetűekben a kálium.

Nátrium

Szerepe a káliuméval megegyező.

Minden takarmányban jelen van. Viszont a Nátrium gyorsabban ürül a szervezetből.

Szelén

A szelén legfontosabb funkciója antioxidáns hatása, megköti a szabad gyököket, ezáltal védi a sejteket azok káros hatásaitól.

Teljes értékű gabonafélék.